درد عصبی چیست؟ علل، علائم و روش های درمان



بدون شک کمردرد یکی از شایع ترین و آزاردهنده ترین مشکلاتی است که بسیاری از ما در طول زندگی با آن مواجه می شویم. کمردرد باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی ما می شود، از کار گرفته تا خواب و استراحت. بسیاری از اوقات افرادی که این درد را تجربه می کنند نمی توانند دلیل دقیقی برای آن پیدا کنند و این فکر به ذهنشان خطور می کند که ممکن است دچار اسپاسم عضلانی یا حرکت نامناسب بدن شده باشند. با این حال باید بدانید که بسیاری از کمردردها ناشی از استرس و اضطراب است که به آن کمردرد عصبی می گوییم. در ادامه مقاله به بررسی جزئیات این موضوع پرداخته ایم. درد عصبی چیست؟ شاید باورش سخت باشد، اما ناراحتی ذهنی یا احساسی می تواند باعث کمردرد شود. لیست طولانی از علائم فیزیکی و پزشکی وجود دارد که ناشی از استرس و اضطراب است. به عنوان مثال، خستگی، سردرد، درد قفسه سینه، مشکلات گوارشی، بی خوابی، بی میلی جنسی و غیره همگی می توانند ناشی از فشار عصبی باشند. استرس معمولاً واکنش بدن به یک موقعیت اغلب ناخوشایند است. ممکن است متوجه آن نباشید، اما زمانی که احساس اضطراب می کنید، واکنش های شیمیایی و فیزیکی در بدن شما رخ می دهد تا از شما محافظت کند. هورمون های کورتیزول و آدرنالین ترشح می شوند و به طور غیر ارادی ماهیچه ها را سفت می کنند. این اغلب در گردن، شانه ها و پایین ستون فقرات رخ می دهد. کشش و فشار طولانی مدت عضلات این قسمت می تواند باعث کمردرد شود. تأثیر اعصاب بر دیسک کمر نیز یک موضوع ثابت شده است. انواع کمردردهای عصبی کمردردهای عصبی به اشکال مختلف و در قسمت های مختلف نزدیک کمر خود را نشان می دهند. گاهی این دردها به سمت پایین کمر، باسن و دنبالچه حرکت می‌کنند و گاهی قسمت‌های بالاتر مانند زیر تیغه‌های شانه را درگیر می‌کنند. همچنین گاهی ناحیه درد به قسمت خاصی از کمر محدود می شود و گاهی پهن است. درد همچنین ممکن است از یک ناحیه شروع شود و سپس گسترش یابد یا به ناحیه دیگری منتقل شود. به عنوان مثال، از کمر شروع کنید و پس از مدتی به سمت پایین کمر حرکت کنید یا آن ناحیه را نیز شامل کنید. این موضوع به میزان درگیری عضلات و گسترش آن در طول زمان بستگی دارد. علائم کمردرد عصبی اگر مکرراً کمردرد، سفتی یا اسپاسم عضلات پشت را تجربه می کنید. احساس می کنید که کمرتان دردناک و تحت فشار است. شما آنقدر درد دارید که باعث می شود هنگام حرکت با مشکلات خفیف تا شدید مواجه شوید. خواب شما به دلیل کمردرد مزمن بدون دلیل مختل می شود. شما نمی کنید ممکن است در قسمت پایین کمرتان احساس سوزش داشته باشید. بین تیغه های شانه خود احساس درد و تنش می کنید. حتی حرکات ملایم مانند خم شدن یا پیچش باعث درد شدید می شود. ممکن است درد عصبی داشته باشید. علائم درد ممکن است به ندرت یا مکرر رخ دهد، یا ممکن است درد همیشه بدون هیچ تسکینی احساس شود. درد عصبی در پشت نیز ممکن است همراه با سایر علائم اضطراب خود را نشان دهد. گاهی این دردها پس از یک دوره تنش عصبی، اضطراب طولانی مدت یا استرس که شدید و غیرقابل کنترل شده است، خود را نشان می دهند. کمردرد عصبی می تواند خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد و در ابتدا تیراندازی یا خفیف باشد و پس از مدتی شدید شود. حتی ممکن است علائم آن در طول زمان تغییر کند و ترکیبی از همه موارد بالا دیده شود. علل کمردرد عصبی در مردان و زنان مشابه است. اضطراب در پاسخ به یک عامل استرس زا ایجاد می شود و بدن را برای دفاع، مبارزه یا فرار آماده می کند. اما استرس باعث ایجاد آبشاری از تغییرات شیمیایی در بدن می شود که نتیجه آن کشش و اسپاسم عضلانی و در نتیجه درد در قسمت های مختلف بدن است. هر چه استرس بیشتر باشد، احتمال گرفتگی عضلات بیشتر می شود. اگر بدن در حالت استرس باقی بماند، ماهیچه ها آنقدر سفت می شوند که درد ایجاد می شود. حتی پس از مدتی امکان قفل شدن و کاهش دامنه حرکتی فرد وجود دارد. به این ترتیب زندگی روزمره افراد از حالت عادی خارج شده و با دردهای مزمن و کاهش توانایی انجام کارهای روزمره مواجه می شوند. پشت انسان گروه پیچیده ای از عضلات است که از ستون فقرات حمایت می کند و به ما کمک می کند انعطاف پذیرتر باشیم. زمانی که تحت استرس هستیم، ممکن است در هنگام نشستن، خوابیدن و حرکت، رفتار نامناسبی داشته باشیم یا وضعیت بدنی بدی داشته باشیم. ممکن است علاقه ما به ورزش و حرکت کاهش یابد و فشار و سفتی در پشت افزایش یابد. استرس و کمر درد یک چرخه معیوب ایجاد می کند. استرس ما را مستعد نگرانی و درد می کند و درد بیشتر باعث استرس بیشتر می شود. به این ترتیب وارد یک بازی بی پایان شده ایم. علاوه بر این، کسانی که از اضطراب رنج می برند، سیستم عصبی حساس تری دارند و درد بیشتری احساس می کنند. این روزها متخصصان به ارتباط مستقیم و قوی بین استرس و کمردرد مزمن پی برده اند. دکتر سارنو، استاد پزشکی توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی نیویورک، یکی از این افراد است که تئوری های او نشان می دهد که اگر در هنگام بروز استرس با استرس مقابله نکنیم، احتمالا هوشیاری ما را کاهش می دهد. به این ترتیب اتفاقاتی در ناخودآگاه ما رخ می دهد که سیل مواد شیمیایی را وارد بدن ما می کند. درمان کمردرد عصبی بهترین دارو برای کمردرد عصبی یافتن علت اضطراب و استرس و رفع یا کاهش این عامل است. در بسیاری از موارد با حذف عامل استرس زا، علائم کمردرد نیز کاهش می یابد. اما به یاد داشته باشید که بدن پس از واکنش به یک موقعیت استرس زا به حداقل 20 دقیقه نیاز دارد تا بهبود یابد. پس اگر فوراً احساس بهتری نداشتید نگران نباشید. اگر نمی توانید عامل استرس زا را به طور کامل از بین ببرید، بهتر است درگیری خود را با آن کاهش دهید و بیشتر روی آرامش خود تمرکز کنید. برای این کار می توانید از ورزش روزانه و منظم، رژیم غذایی سالم، استراحت بیشتر، اجتناب از محرک های استرس زا، گوش دادن به موسیقی یا هر چیز دیگری که به آرامش بیشتر شما کمک می کند، استفاده کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که کاهش استرس ممکن است زمان زیادی طول بکشد و باید در این فرآیند صبور باشید. اگر پس از از بین رفتن عامل استرس زا همچنان کمردرد دارید، ممکن است به این دلیل باشد که فشار عصبی به طور کامل از بین نرفته است یا بدن شما به زمان بیشتری برای بهبودی کامل نیاز دارد. گاهی حتی نگرانی در مورد کمردردی که ایجاد شده است باعث اضطراب می شود. بهتر است با آرامش و بدون مقاومت و نگرانی شرایط خود را بپذیرید و بگذارید درد بعد از مدتی از بدنتان خارج شود. بهترین درمان برای دردهای عصبی، پذیرش و صبر است. همچنین سعی کنید عامل استرس زا را برطرف کنید و یک بار برای همیشه آن را حل کنید. اما اگر از اختلالات اضطرابی رنج می برید و نمی توانید استرس خود را کنترل کنید، باید با روان درمانگر مشورت کنید. درمان های خانگی کمردرد عصبی درمان های خانگی معمولاً اثرات کوتاه مدت دارند، اما اگر با از بین بردن عامل استرس زا ترکیب شوند، می توانند به طور کامل کمردرد را بهبود بخشند. به یاد داشته باشید که هر فردی تجربه خاص خود را از درد عصبی در ناحیه کمر دارد که از نظر فیزیکی، شیمیایی، روانی و عاطفی منحصر به فرد است. بنابراین، بهترین درمان درد عصبی برای هر فردی می تواند با دیگری متفاوت باشد. یک روش ممکن است برای کسی کار کند اما برای دیگران نه. هر چیزی که استرس فرد را کاهش دهد و او را آرام کند، مانند خواب عمیق، می تواند به کاهش درد کمک کند. ورزش سبک تا متوسط ​​روزانه به شل شدن عضلات کمک می کند. پد حرارتی یا تشک الکتریکی عضلات را شل می کند. حمام آب گرم، ماساژ با روغن مناسب، استفاده از ماساژور با ویبره، دوری از محرک های عصبی، کاهش مشغله روزانه، داشتن بازی یا سرگرمی منظم، استخر، سونا و جکوزی، خنداندن و گروه های دوستانه شاد. اگر با کامپیوتر کار می کنید، حتما بعد از مدت کوتاهی از کار بیدار شوید. عضلات خود را حرکت دهید و کشش دهید هر فعالیتی که شما را آرام کند می تواند کمردرد شما را بهبود بخشد. پیشگیری از کمردرد همیشه بهتر از درمان است و قطعا هزینه کمتری دارد. برای جلوگیری از کمردرد عصبی می توانید از راه حل های ساده زیر استفاده کنید: کاهش استرس استرس تاثیر زیادی بر سلامت کمر، ستون فقرات و عضلات اطراف دارد. استرس می تواند باعث انقباض طولانی مدت عضلات و ایجاد تنش در این ناحیه شود. هر فعالیتی که به کاهش استرس کمک کند، کمردرد را کاهش می دهد. یوگا، مدیتیشن، تنفس عمیق، تصویرسازی هدایت شده و مواردی از این دست می تواند کمک کننده باشد. انجام این کارها تمرکز ذهنی شما را از عامل استرس زا دور می کند و گاهی این درمان درد عصبی است. فعالیت بدنی و ورزش اساس بهبود خلق و خو، کاهش استرس و درمان کمردرد عصبی است. یکی از اولین راه حل هایی که هر پزشک برای چنین مشکلاتی پیشنهاد می کند ورزش است. اما ورزش باید با توجه به علائم جسمانی فرد و شرایط سلامتی او باشد. اگر ورزش در خانه به یک برنامه روزمره تبدیل شود، موفقیت بزرگی محسوب می شود. ورزش های کششی، ورزش های هوازی و تقویت و بازیابی بدن می تواند در کاهش سطح استرس موثر باشد. بی تحرکی باعث درگیری بیشتر عضلات و کمردرد بیشتر می شود. ورزش همچنین به حفظ مایع مفصلی کمک می کند و از افزایش درد جلوگیری می کند. ترک سیگار اکثر مردم می دانند که سیگار باعث بیماری های قلبی عروقی و سرطان هایی مانند سرطان ریه و روده بزرگ می شود، با این حال سیگار در تشدید دردهای عصبی نیز موثر است. سیگار کشیدن رگ های خونی را باریک می کند و اکسیژن و مواد مغذی را به ماهیچه ها کاهش می دهد. به این ترتیب احساس درد تشدید می شود. سیگار کشیدن در بین مردان شایع تر است و ترک آن می تواند بروز درد عصبی را در مردان کاهش دهد. رژیم غذایی مناسب و عادات غذایی سالم نه تنها باعث کاهش وزن می شود بلکه استرس های غیر ضروری را نیز از بدن خارج می کند. برخی از رژیم های غذایی حاوی چربی های ترانس، قندهای تصفیه شده و غذاهای فرآوری شده بر سیستم عصبی فشار می آورند و سطح استرس را در بدن افزایش می دهند. برعکس، یک رژیم غذایی سالم متشکل از میوه ها و سبزیجات، گوشت قرمز، لبنیات و غلات کامل بدن را در مسیر درست قرار می دهد. اگر روده ها به درستی کار کنند، ستون فقرات در وضعیت سالم تری قرار می گیرد. بسیاری از دردها در ناحیه ستون فقرات مربوط به عملکرد روده است و می تواند بر شدت دردهای این ناحیه تاثیر بگذارد. بررسی کنید که آیا رژیم غذایی سالمی دارید یا خیر. مهم است که سبک زندگی خود را تغییر دهید. بپذیرید که استرس می تواند مشکلاتی مانند کمردرد ایجاد کند و خود را با آن سازگار کنید. زندگی خود را طوری مدیریت کنید که استرس کمتری داشته باشید. فعالیت هایی را که باعث تشدید بیماری می شوند را کاهش دهید. در ساعت مناسبی از شب بخوابید و سعی کنید به پهلو دراز بکشید. سعی کنید در طول روز وضعیت بدنی خوبی داشته باشید. این موارد علاوه بر کاهش علت کمردرد عصبی، درد را در صورت بروز نیز کاهش می دهند. سوالات متداول در مورد کمردرد عصبی در زیر به رایج ترین سوالاتی که مردم در مورد کمردرد عصبی خود می پرسند پاسخ می دهیم. آیا کمردرد خطرناک است؟ کمردرد عصبی به خودی خود خطرناک نیست، اما اگر بیش از حد طول بکشد، می تواند باعث اسپاسم عضلانی گسترده تری در بدن شود و مشکلاتی را در زندگی روزمره ایجاد کند. به همین دلیل بهتر است زودتر درمان شود. چرا افراد عصبی در ناحیه کمر بیشتر احساس درد می کنند؟ بیشتر افراد استرس را با تغییرات خلقی و سردرد یا کاهش وزن تجربه می کنند، اما دردهای فیزیکی مانند کمردرد نیز از جمله آنهاست. حملات استرس مکرر می تواند باعث مشکلات اسکلتی عضلانی شود. تاثیر اعصاب روی دیسک کمر و سایر دردهای عصبی این ناحیه به گونه ای است که بدن در هنگام استرس هورمون آدرنالین ترشح می کند که مربوط به جنگ و گریز است و فشار خون افزایش می یابد. به همین دلیل خون رسانی به عضلات ستون فقرات افزایش می یابد و دچار اسپاسم می شوند. اسپاسم های طولانی مدت باعث ایجاد فشار بر روی اعصاب مرکزی و افزایش احتمال تخریب آنها به صورت دیسکی می شود. کورتیزول که به عنوان هورمون استرس نیز شناخته می شود، می تواند باعث کاهش توده عضلانی و افزایش تجمع چربی در بدن شود. چه زمانی برای درد عصبی به پزشک مراجعه کنیم؟ معمولاً دردهای عصبی در ناحیه کمر در اثر یک عامل استرس زا ایجاد می شود و با از بین رفتن آن عامل کاهش می یابد، اما اگر درد شما بیش از یک یا دو هفته طول کشید و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار داد، به پزشک مراجعه کنید. چنین دردهایی معمولاً نیازی به درمان طولانی مدت یا جراحی ندارند، اما میزان گرفتگی و اسپاسم عضلانی ممکن است زیاد باشد و ممکن است نیاز به دارو یا فیزیوتراپی داشته باشید. اگر موضوع اضطراب و استرس شما به یک موضوع مزمن و ناتمام تبدیل شده است، می توانید از یک روان درمانگر کمک بگیرید. به این ترتیب ریشه اصلی کمردرد پیدا و حل می شود. خلاصه کمردرد عصبی یکی از بدترین تجربیات افراد است که می تواند آن ها را تا مرز فلج کردن زندگی روزمره شان سوق دهد. این دردها در اثر واکنش های هورمونی و گرفتگی عضلات در هنگام استرس روحی، استرس و اضطراب ایجاد می شوند. مهمترین کاری که می توان برای کاهش چنین دردی انجام داد دور شدن از موضوع استرس زا یا حذف آن است. به این ترتیب می توانید کیفیت زندگی بهتری را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید